Janičiari

- Tůg - je odznak (tyč s konským chvostom), označujúca právomoc. Ten, kto mal aj zástavu, aj tůg bol významný pán so sudcovskou právomocou.
- Bubon - bol závažným symbolom zvrchovanosti a práva zvolávať do boja.
Všetky tri atribúty mávali len sandžakbegovia a významní begovia (správcovia okresov a plukovníci.) Janičiarsky aga však bol na úrovni pašu a mal nárok na zástavu i bubon. Bajrak obsahoval spravidla:
- Znak orty a číslo oddielu, čo hovorilo už na diaľku aj o akú špecializáciu sa jedná.
- Nápis „alláhu akbar“(Boh je veľký), alebo „lá illáha illa lláh“ (niet boha okrem Boha jediného).
- Tri body čintamání – vyššej vesmírnej harmónie - Ruku Fatimy
- Prorokov meč zulfikar
- Mesiac a „dávidovu hviezdu“, niekedy aj slnko.
Bajrak mal na konci hrot, ako kopija.Bajrak u janičiarov mával spravidla červený podklad so zlatou symbolikou. Tvar bajraka sa stanovoval podľa druhu a významnosti oddielu. Všeobecne platilo, že Janičiari mali hodnosti o tri rangy nižšie, než iné jednotky, ale trikrát významnejšie vplyvom.Ukážeme to na postupnosti hodností: aga je kapitán, má veliť stotine, beg plukovník a má veliť tisícine a paša generál, veliaci vojsku.
Generalissimom janičiarskeho zboru však bol janičiarsky aga (čiže akoby kapitán), ale s vážnosťou vyššou, než všetci ostatní pašovia (generáli!). Preto veliteľ oddielu janičiarov mal okrem zástavy aj bubon aj tůg, hoci jeho funkcia bola na úrovni kapitána a nazýval sa vareškár, alebo polievkár, pretože varechou miešal polievku v hrnci. (Čorbadži.) Špeciálnym druhom zástavy bol „alem“. Na rozdiel od bajraka bol zdobnejší, väčší a mal na konci miesto hrotu strieborný polmesiac. Alemy nosili pri veliteľoch ort a pred janičiarskym agom.
Pokiaľ ide o hodnosti, nad všetkými je pádišáh, alebo sultán s dôstojnosťou cisára, čiže chákána – chána nad chánmi. Nasledoval Veľký vezír Ak vizir, Vrchný Eunuch Kislar agasi , Minister vojny Serdár effendi (alebo Serasker), Janičiarsky aga Yeničeri agasi, Minister financií Defterdár, Minister námorníctva Reis-effendi a Veľký mufti vo veciach náboženských. Baš-čauš, alebo Čavušbaši bol vedúci špecifického posolského úradu.
Vrchný veliteľ vojenskej kampane bol kaimakám. Správca provincie s hodnosťou pašu bol titulovaný beglerbeg a pokiaľ nebol prítomný niekto vyšší (veľký vezír, atď...), velil provinčnej armáde ako vrchný veliteľ on. Ako taký bol nadriadený ostatným pašom, do istej miery aj janičiarom. Avšak janičiarom nevelil. Podliehali samotnému sultánovi a ak im osobne nevelil yeničeri agasi, velil im príslušný najvyšší janičiarsky dôstojník – avšak mal rešpektovať rozhodnutia beglerbegovho divánu (vojenskej rady), ktorá zasadala na všetkých vyšších stupňoch riadenia a ktorej sa janičiarsky veliteľ zúčastňoval. Janičiarske hodnosti:
- janičiarsky aga – yeničeri agasi - vrchný veliteľ rovný pašovi v normálnej armáde. Zaujímavé je, že zástupcom janičiarskeho agu nebol kethueda bej, čiže hodnostne nasledujúci, ale veliteľ orty psovodov sekbanbanbaši, veliaci 34 bölükom. Rangom je totiž sekbanbaši na úrovni baš jahjabašiho – veliteľa orty. Je to preto, lebo baš jahjabašiovia – a medzi nimi sekbanbaši ako najvýznačnejší – sú veliteĺské hodnosti a funkcie, zatiaľ čo kethueda-bej, kethueda-jeri, muchzir aga a yeničeri effendi sú správne a hospodárske hodnosti.
- kethueda-bej - náčelník štábu
- kethueda-jeri- zástupca beja
- baš jahjabaši – veliteľ orty ako priamy nadriadený jahjabašimu, veliteľovi džemaatu (resp. boelueku)
- muchzir aga- hlavný ubytovateľ
- yeničeri effendi - vedúci janičiarskej samosprávy
- kapitán (čorbadži) - má veliť oddielu a ak mu aj velí, je zároveň boeluek-bašim s odznakom vareška, pretože to symbolizuje preklad označenia jeho hodnosti (čorba=polievka, čorbadži je teda polievkár) a vystihuje právo a povinnosť pomiešať polievku, ochutnať a povoliť jej vydávanie. Čorbadži je teda hodnosť, bölük-baši funkcia veliaceho oddielu.
- poručík – juezbaši (karakoludží – kotlár) – u janičiarov bežne totožný s odabašim !
- kaprál – odabaši. Oda je desiatka mužov a zároveň jedna izba v kasárňach a osádka jedného stanu. (onbaši.)
- bajrakdár – zástavník (alemdár u pašov)
- dau-baš – bubeník
- vekilchardžž – pokladník a hospodár
- baš-asker - výkonný práporčík, zástupca bajrakdára, ale často aj veliteľa
- aščí – kuchár a mäsiar, najmladší dôstojník telesa.
- chasseki – tí starí janičiari, ktorí sú určení do veliteľských hodností,
- sansundži-baši - veliteľ orty medvediarskych psov.
- zagardži-baši - veliteľ orty honebných psov
- turnadží-baši - veliteľ orty stavacích psov!
- chátib - ten, ktorý hovorí piatočnú kázeň chutbu a zároveň vedúci pisárne.
- joldaš - obyčajný janičiar (joldaš znamená spolubojovník)
Janičiari sa delili na tri kategórie:
- starý mazák– ihtijár, ktorí sa podrozdeľovali na rangy korúdž, oturak a mutefferika (ďalej slúžiaci)
- spolubojovník – joldaš
- a holub – bazargiden, kandildži a pabuččí. čerstvý branec, než ho pridelili do oddielu bol adžemi oglan.
Kat z najstarších mazákov (mimoriadne čestná úloha) sa regrutoval z poriadkového oddielu táborovej polície kulukčí. Janičiari mali svoju samosprávnu snemovaciu formu – díván, ktorého členmi boli janičiarsky aga, sekbanbaši, kethuedabej, kethueda-jeri, muchzir-aga, yeniçeri effendi, chátib a desiati až dvanásti velitelia ort (baš jahja-baši). Služobný postup: baš jahjabaši sa stával devedžim, potom baš devedžim, potom bol zaradený medzi „chasseki“, baš chasseki sa stával turnadžibašim, potom sansundžím, neskôr zagardžibašim, kethueda-bejom a segbanbašim. Sekbanbaši dostal nejaničiarsku funkciu sandžakbega (správcu okresu) a potom už bolo na šťastí a vôli sultána, či sa niekedy stal janičiarskym agom. Tento postup nie je jednoznačne vždy vzostupný! Občas dotyčný dokonca klesne, ale ako nádejný káder (chasseki) má ďalší postup zaistený, ak sa osvedčí a tak si postupne osvojuje všetky vedomosti, potrebné ku komplexnému vládnutiu! Napríklad z veliteľa orty baš-jahjabašiho klesá na veliteľa oddielu dopravcov-ťaviarov devedži-bašiho a keď sa vypracuje na veliteľa dopravnej orty (teda svoju pôvodnú dôstojnosť), klesá na veliteľa horských strelcov, ďalej na veliteľa medvediarskych psovodov, aby sa stal veliteľom štábu, veliteľom celej orty psovodov a nakoniec správcom okresu! Taký však bol zákon postupu: vždy znovu ukáž od piky, čo vieš!
Prehľad hodností a ich praktické váhovanie:
Oda – izba, ale aj desiatka janičiarov
odabaši – veliteľ kvartieľa (v zásade kasárenskej izby a v poli stanu pre desať mužov) a aj veliteľ tejto desiatky mužov, často však v pevnostiach aj veliaci celým kasárňam.
Pokiaľ je označenie odabaši (onbaši) myslené ako hodnosť, je to desiatnik – kaprál, ale má váhu poručíka.
Bölük – oddiel o sile spravidla 30 až 50 mužov (tri až päť oddielov) velil im Bölük-baši (veliteľ oddielu) v hodnosti u malých oddielov Baš-askera (čatára), u väčších Juezbašiho (karakolukčího -poručíka) a u ešte väčších Čorbadžiho (kapitána). Niekoľko bölükov (zase tri až päť) tvorí džemaat (stotinu) a tej velí jahjabaši. (Aby život nebol jednoduchý, bölük a džemaat sú zameniteľné a nie vždy sa orta delila na džemaaty a tie na bölüky! Niekedy sa orta skladala len z od, alebo dokonca len jednej ody!) Niekoľko džemaatov spravidla tvorí ortu (tisícinu) a tej velí baš-jahjabaši. Janičiarsky zbor (odžag) mal 101 ort, čiže teoreticky 101 000 janičiarov, ale keďže stavy nikdy neboli naplnené a štruktúra jednotlivých ort bola rozdielna a navyše tri orty tvorili nováčikovia (adžemi-oglani), reálna vojenská moc zboru bola cca 40 000 až 70 000 mužov. Slovo „jahja“ znamená vo všeobecnosti pešiak.
Zbor (odžag) mal nasledujúce pluky (orty) čísla ort:
Psovodi - Sekbani 35., 64.,65.,68.,71., (35. bölük „avdží, avdžilar“ sú inštruktori Streľby z muškety) Dopravcovia – Devedží – 1., 2., 3., 4., 39., 46., 95.
Delostrelci – Topči, alebo topidži - 16., 18., 22., 92. Telesní strážcovia – Solakovia – 17., 60., 61., 62., 63., 101 (z toho 17. a 101. čeri-asi)
Radová pechota – Jahja - 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 15., 19., 20., 21., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31. (námorná pechota), 32., 33., 34., 36., 37., 38., 40., 42., 43., 44., 45., 47., 48., 50., 51., 52., 53., 55., 56., 57., 58., 59., 69., 70., 72., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80., 81., 83., 85., 86., 87., 88.(námorná pechota), 89., 90., 91., 93., 94., 96., 97., 98., 100. Lukostrelecká škola – Talimcháne – 54. Škola streľby z kuše – Zenberekčí – 82. a 84., za sultána Mehmeda sa však z nich stali strelci z pušiek, lebo kuše vyšli z módy a zenberekčí sa stali oddielmi „jahja“. Nádejní velitelia Chasseki – 14., 49., 66., 67., (spomína sa však aj, že 68 oddiel Turnadži- psovodov-stavačov, patril tiež medzi chasseki!) Policajný zbor Korudží – 73., 99., (aj polícia na bránach a horskí strelci). Každá orta mala svoj znak, každý bölük číslo. Nie každá orta mala aj jemnejšie delenie. Často bola jednoducho len málopočetnou ortou. Alebo ju tvoril jeden bölük, či džemaat. Typy janičiarov: Mehter – vojenská hudba, Topidži – delostrelci, Karakoludži – nosiči kotla (v širšom slova zmysle kuchári, ale ich „baši“ bol poručík), Čavuši – poslovia, Kapidži – strážcovia vrát a polícia, Talimchánedži – lukostrelec (aj katrandží, alebo kanedžilar), Turnadži – strelci a psovodi zároveň, Peyk, alebo Beyko – sekerník, prípadne oštepár-sekerník, Džebedží, alebo Devedží – štolbovia, dopravcovia, (starali sa o kone a ťavy) a spomedzi nich špecializovaní prepravcovia kanónov top-arabadži ! Bostandži – „záhradníci“, čiže strážcovia a udržiavatelia záhrad sultána. Boli to čiastočne eunuchovia (slovo eunuch je byzantské, turci nazývajú kastrátov „koese“). Slúžili tam však aj mladí adžemi oglani, ktorí boli vybraní do palácových stráží a navštevovali teda palácovú školu. Tí neboli kastrovaní, pokiaľ neboli určení pre vnútorný hárem. Čeri-asi - telesní strážcovia, majúci povinnosť a privilégium stavať si stany okolo Sultánovho, ale ako títo sú zaradením aj sekerári, aj oštepári, aj lukostrelci. Rovnako ako širšia telesná stráž, ktorú nazývajú solakovia. Vyberaní boli zo starých mazákov vysokého vzrastu a silnej telesnej konštrukcie. Bola to česť. Ako vypadala organizácia oddielov. Základný množstevný kontingent je Orta = pluk, regiment,tisícina ktorých bolo 101 Tie sa delili na džemaaty – v našom chápaní roty, stotiny. Nasledovali boelueky – čaty, tridsiatky (ale niekedy sa orta delila priamo na boelueky, alebo ju boeluek priamo tvoril. Na spodku rebríčka boli ody – družstvá desiatich mužov. Výstroj a výzbroj. Základným znakom janičiara je čiapka KEČE. Jej rukávová časť, ušitá z plste je v hlavovej časti dvojito podšitá a teda pomerne tuhá a volá sa BERK. Prevísajúca časť sa volá YATYRMA, alebo TIFTIK. Lem USKJUF, vyšívaný zlatom má vzorku DELTADŽ a tuľajka na lyžicu a perá sa volá JUNLUK. Yatyrma (tiflik) sa vraj využívali aj ako mešec na cennosti (korisť). Okrem toho mal janičiar typické čižmy (ak neboli „v poli“, tak typické trepky-papuče), košeľu, volné nohavice (šalvar) a predpisový kabát so šnôrami na hrudi nazývaný „dolma“. (Janičiarska obuv bola červená, vyšší dôstojníci žltá) Hlavnú výzbroj (puška, kopija, oštep, sekera, luk, atď – s príslušenstvom) a pobočnú zbraň. Bolo zvykom, aby nosil janičiar dýku a šabľu, ale obľubu mali, najmä u dôstojníkov, jatagány - často nosené v páre. Dôstojníci, najmä tí vyšší, nosili okrem predpísanej výstroje aj drôtenú zbroj (košeľu, kalpak) a ochranu predlaktí (karvaš). Oštepári a sekerníci nosili niekedy okrúhly štít. Samostatnou kapitolou tureckého vojenstva – i keď nepatriaceho do janičiarskeho zboru – boli „šialenci“, po turecky „Delí“. Mohli sa samozrejme vyskytnúť aj medzi janičiarmi, ale ich stav nebol organizovaný. Boli to bojovníci, ktorí sa dostávali v boji do akéhosi tranzu, alebo bojovej zúrivosti (ako severskí berserkovia) a ktorí si tento stav privodzovali aj vedome sebatrýznením. Zástavník – bajrakdár u „Delí“ napríklad nosil zástavu zapichnutú do kože na boku brucha, aby mu stačila jedna ruka na jej ovládanie a druhú aby mal voľnú pre boj, iní si rezali čelá a predlaktia ako pri náboženskom sviatku šiitov šachsej-vachsej a niektorí si pod kožu na čele vodorovne zapichovali hroty šípov ako samomučenie a zároveň ochranu proti priamemu seku do čela. Delí sa regrutovali zo všetkých možných kontingentov tureckej armády a nevytvárali teda jednotnú organizačnú jednotku. Velitelia ich však stavali do prvých radov a už ich vzhľad, zúrivosť a pohŕdanie smrťou psychologicky deptali nepriateľa.